Semesterdossier


Dit is mijn super mooie helemaal zelf gecodeerde semesterdossier. Ontstaan uit het altijd alles willen begrijpen van dingen ben ik html en css gaan leren.

Ik hoop dus dat alles een beetje werkt, verder maakt de site gebruik van webm video's, die worden niet ondersteunt door Safari browser, dus gebruik Firefox, Chrome of Edge.


Mijn haat voor eksters.


Project 1 - Werner

Als aftrap van het tweede jaar gingen wij meteen aan de slag met een opdracht die twee weken duurde.

Deze opdracht in het thema van infomeren & navigeren draaide om de mensen die hier binnen het St. Joost werkzaam zijn. In duoā€™s kregen wij allemaal een persoon aangewezen om te volgen en werk over te maken.

Samen met Nienke kregen wij de opdracht om Werner te volgen, een van de schoonmakers binnen deze school. Wij kregen een telefoon nummer en zijn hem gaan bellen om te vragen wanneer hij tijd had voor een gesprek. Een dag later vond het gesprek plaats, wij hadden een aantal vragen voorbereid om te vragen. Maar het gesprek ging zo vloeiend en Werner wist een hoop te vertellen dat wij bijna niks hoefden te vragen. Zo kwamen wij er achter dat hij op meerdere locaties werkt maar hij bij voorkeur het liefst op het St. Joost aanwezig is omdat hier de sfeer het beste is. Meestal is hij hier in de ochtend om de prullenbakken leeg te maken.


Een van de eerste dingen die wij na het gesprek zijn doen is op zoek gaan naar alle prullenbakken die wij konden vinden in de school.

Ook hebben wij een GoPro op het karretje van Werner gezet om zo een beeld te krijgen wat voor een route hij maakt.

Samen met de fotoā€™s hebben wij ook met GPS-signaal van boven de route weten vast te leggen.

Infographic gemaakt door Nienke Markus.



Project 2 - Future Cleaners

Ik dacht het te weten in mijn hoofd maar eigenlijk had ik geen idee wat ik nou aan het doen was.

Mijn gedachten tijdens dit project waren: Waarom moet ik iets oplossen? Waarom moet er telkens maar geĆÆnnoveerd worden?

Waarom moet alles telkens maar vooruit gaan?

Daarom wilde ik juist iets anders doen, dingen erger maken in een toekomstig scenario.

Zo begon ik te denken over het beroep schoonmaken. Iets wat waarschijnlijk voor een hele lange tijd het zelfde zal blijven.

Digitaal schoonmaken is wat het thema zou worden.


Al snel nijg ik naar een digitale manier van werken toe, daarom wilde ik een animatie maken. Het zou een Dystopisch toekomst scenario hebben waarbij alles digitaal gaat. Ook vond ik het daarbij belangrijk dat alle positieve aspecten van het schoonmaken weg werden gehaald zoals sociaal contact en beweging.

Zo begon ik te werken aan een storyboard voor de animatie die ik van plan was om te maken.

Ook deed ik aan stijlontwikkeling maar tegelijkertijd was ik niet zeker over wat ik nou aan het doen was.

Na een hoop gepraat, getreuzel en getwijfel was het wel duidelijk dat ik meer moest doen dan alleen dit, maar dat gebeurde heel moeizaam.

Oei oei oei wat nu.

Even stoppen met al dat getwijfel en moeilijk doen, ik ga gewoon dingen maken. Verschillende toekomstige scenarioā€™s voor een schoonmaker, sommige misschien realistisch, andere weer heel onrealistisch. Kijken hoe ver ik hiermee ga komen.

Omdat ik de week daarvoor een etsworkshop had gedaan. Dacht ik er zo aan om alles te etsen, wel had ik nog maar een dag om dit te doenā€¦

Toch is er een hoop gelukt.


Fin.


Project 3 - De Watermolenaar

work in progress

Dit project moest anders gaan dan de vorige, ik ging er met een veel optimistische houding naar alles kijken, zo werd alles ook een stuk leuker voor mij (hmm misschien handig om dan te blijven doen). 

De eerste week nog voor de herfstvakantie en workshopweek stond in het thema van een ontwerpmethode maken die bij jouzelf past. Hoewel ik mij daar achteraf niet helemaal aan heb gehouden is het tot nu toe niet heel slecht gegaan.

Mijn ideeĆ«n gingen alle kanten op, daarom was het moeilijk om iets concreets te verzinnen om een groep te infomeren en navigeren. De door mij gekozen locatie voor deze opdracht was de Watermolen, een binnenplaats bij mijn huis. Een locatie met veel mogelijkheden, wat mij erg aansprak is de triestheid van de herfst die heel goed naar voren kwam. 
Er ontstonden ideeƫn in mijn hoofd om een AR of VR ervaring te maken waarin dat heel erg naar voren kon komen, of de herfst op een of andere manier te dramatiseren. Of het helemaal te digitaliseren tot een online chatroom.

Uiteindelijk door wat te testen, foto's en video's te maken kwam ik op een juist format waarin alle eerdere expirimenten in terug konden komen: een krant!
Zo maakte ik een klein ontwerp, alleen was er nog wel een probleem. Ik ben een erg slechte tekstschrijver, dus hoe ga ik een hele krant opvullen met tekst. Dat is nu de uitdaging.

Reflectiemomentje
In mijn presentatie was ik heel blij aan het vertellen dat ik wekelijks een editie van de krant zou uitgeven. Al snel kwam ik er achter dat dat door meerdere redenen moeilijk zou gaan, denk aan de erg hoge druk kosten, de hoeveelheid tekst/ verhalen en het feit dat er een vakantie van twee weken tussen zit.
Daarom heb ik mijzelf een stuk terug moeten trekken en het houden bij een (wat grotere) krant die ik waarschijnlijk maar eenmaal uitgeef.

kaart van de binnenplaats



Waarschuwing: luide geluiden



Bronnen

Karel Willink - The Zeppelin


Reddit - ShittyHDR


FatalFarm - Lasagnacat


Jethro Tull - Thick as a Brick



Visuele Expertise

Les 1 - Schaal

Deze les begon met het namaken van een gekozen object maar dan twee keer zo groot (1:2). Daarbij had ik mijn koffiezet apparaatje gekozen.

koffiezetapparaat

Daarna ging de les verder in groepen, we kregen een schilderij van Van Gogh, de slaapkamer en die hebben wij in het echt na gemaakt.

Maar dat was niet het enige, wij hadden ook nog een versie van de kamer gemaakt in minecraft.


Les 2 - Materiaal & Kleur

Als voorbereiding voor deze les moest iedereen materialen in een bepaalde kleur verzamelen, mijn taak was daarbij om rode objecten te verzamelen.

Vervolgens hebben we er verschillende dingen mee moeten maken, eerst zonder lijm, touw of andere bindende middelen. Maar later mocht dat wel.

Ook moesten wij een zo hoog mogelijke toren maken.


Les 3- Productfotografie

In deze les hebben wij ons gericht op het documenteren van ons werk, doormiddel van fotografie. Ofterwijl productfotografie.



Les 4 - Expo posters!

Deze les hebben wij besteed aan het maken van posters voor de semester expositie die wij in januari gaan maken.


Dit was een soortvan mockup ontwerp:



Innovatie


Les 1 - Datavisualizatie

In de eerste les heb ik deze datavisualisatie gemaakt. Daarbij heb ik heel de klas inclusief Luciano gevraagd wat hun reistijd naar school is en waar ze vandaan moeten komen.


Les 2 - Expirimenteren met apparaten

In deze les hebben wij met apparaten experimenteert, ik had gekozen voor de staafmixer.


Les 4 - Maquettes

Tijdens de eerste innovatie les van Robert hebben wij fysieke maquettes gemaakt, ik koos voor karton als materiaal en uiteindelijk heb ik nog een foambord toegevoegd en boompjes.

De simpele vormen met de minimalistische uitstraling werkte heel goed voor deze maquette.


Les 5 - Maquettes 2 3D editie

In deze les heb ik blender opgestart. Dat leek mij een goed plan omdat ik al een lange tijd niks met 3D heb gedaan, ook was er de keuze uit om Sketchup of AutoCAD te doen.

Zo begon ik met het maken van het plein, of eigenlijk de omliggende gebouwen waarmee de binnenplaats wordt gevormd. Daar was ik deze les mee bezig, misschien kwam het door mijn eerdere ervaring met 3DS max dat blender vrij vertrouwd aanvoelde, maar dat hielp enorm. Zo heb ik in een les nog best wel wat technieken toegepast.


Les 6 - Afwerken maquette

Nu we een fysieke en digitale versie van onze gekozen locatie hebben gemaakt konden wij ervoor kiezen om een van de twee af te werken. Ik wilde graag verder gaan met 3D, zo voegde ik kleine details toe zoals boompjes, schuurtes en andere kleine attributen.



Theorie

Qwerty presentatie

Voor een van de eerste theorie lessen hebben wij een presentatie gegeven met een onderwerp gekozen uit het boek Beeldtaal, wij kozen voor QWERTY. De meestgebruikte toetsenbord layout. Dat deed ik samen met Nynke & Shannon. In deze presentatie ging het onder andere over de maker, voorgangers en alternatieven.


Poster

Samen met Ivo, Caroline, Iris en ik hebben wij een lijst gemaakt met voor ons belangrijke punten voor een goede poster. Vervolgens hebben wij een totaal tegeningaand ontwerp bedacht.


Workshopweek

Tijdens de workshop week heb ik gekozen voor de workshop: Weg van Werkelijkheid. Deze workshop stond in het thema van AR & VR, Technologieƫn waar ik voorheen nog nooit mee had gewerkt, daarom leek dat mij interessant om te doen.

De week begon maandag met een hele dag uitleg in het programma Unity, een game engine die gratis is en heel veel wordt gebruikt. Zelf pakte ik dat makkelijk op en kon er goed bij blijven. Daarna hebben wij daarmee geexpirimenteert, dus in een 3d omgeving objecten plaatsen en een beetje bekend worden met het programma.

Toen kwam de echte uitdaging om alles werkend te krijgen, een hoop drama en technische problemen later en vlak voor vijf uur hebben de meeste van ons het voor elkaar gekregen om een simpele functionele app te maken die een bepaalde QR code kan scannen.

In de dagen daarna ben ik verder gegaan met het maken van een ar app, zo was ik bij mijzelf gaan denken; hoe kan ik dit toepassen op een van mijn huidige projecten. Zo kwam ik op het idee om mijn schoonmaker ontwerpen van project 2 tot leven te laten komen.
Ik ben simpele animaties gaan maken in Adobe Animate, vervolgens de animaties in unity zetten en met wat zoeken en proberen lukte het mij om die werkend in de app te krijgen. Uiteindelijk bedacht ik om de app Cleaners te noemen en een toepasselijk icoontje te geven.



Andere projecten

Etsen

Resultaten van een etsworkshop


De Rietveldstoel (bank)

Deze bank is in samenwerking met Ruben gemaakt in onze vrije uren.

Het is een ode aan Gerrit Rietveld en zijn fantastische research naar de perfecte zithoek. Dat wij vertaald hebben naar een sociaal ontwerp voor twee personen.


Frost icon pack

Vanuit mijn steeds grotere interesse in de open source community begon ik bij mij zelf te denken: "Hoe kan ik hier bij bijdragen?"

Een van mijn eerste bijdragen hierbij is nog vrij simpel en niet het meest nuttige maar ik leer er wel veel door. Zoals hoe apps werken, github en basis code.

In mijn vrije tijd draag ik dus bij aan het Frost icon pack voor android, ondertussen heb ik al meer dan honderd iconen hiervoor gemaakt.

Het is ook niet in de normale appstore te vinden maar in een kleinere en specialere genaamd F-droid, gemaakt voor open-source only apps


Tijdens het voorbereiden van de expo begon ik mij ergens aan te irriteren. Het feit dat erg veel sans serif fonts die veel worden gebruikt erg veel op elkaar lijken. Dat vind ik saai en jammer, vooral als een van die lettertypen vervolgens worden gebruikt voor een expo poster door grafisch & ruimtelijk ontwerp, een opleiding waar zoiets juist niet zou moeten. Maar dat is mijn mening.

Daarom heb ik een klein ontwerp gemaakt waarmee ik dat wil aankaarten.

afbeelding van een poster met mijn statement

Referentiekader

poster

Intergrated

Richard Niessen


Bahia Shehab


Wood & Harrison


Studium Generale

Denken als een plant


Theater Artemis


Shamira Raphaƫla


Dutch Design Week

Studio Rens

Andere

NOS op 3/ NOS Stories


Mozilla


Pentagram